zondag 28 oktober 2012

Zondagse overdenkingen

Man en zoon zijn even buiten, ik zit mijn week in te delen aan de andere kant van het glas, maar ook in het zonnetje! Wat hebben we het weer getroffen met zo'n mooie dag. En door het instellen van de wintertijd nog een uur extra ook!

Zondagse overdenkingen gaan bij mij hand in hand met spreuken. Ik verzamel al jaren mooie spreuken en zinnen die mij aan het denken zetten, op het rechte pad houden, juist aanzetten een ander pad in te slaan etc. etc.

Vroeger werden die spreuken vastgezet op een creatieve manier, vaak ook op zondagmiddag. In de zondagse kamer. In ons huis hebben mijn opa en oma gewoond met hun 4 zoons. Wat nu mijn -weliswaar zeer geliefde! - computerruimte is, was hun woon- en eetkamer. Als ik om me heen kijk, kan ik het me nauwelijks voorstellen. Hier stond dus een tafel, waar 6 mensen omheen moesten zitten en een kolenkachel waar je niet te dichtbij mocht komen. Het is een wonder dat die 4 boefjes, die mijn opa en oma binnen 5 jaar kregen, zich niet verbrand hebben aan de kachel. Alleen op zondagmiddag ging de deur open van de zondagse kamer, nu onze woonkamer, en werd de kachel aangedaan zodat iedereen daar 's middags rustig aan kon doen, ieder voor zich. Mijn oma maakte de prachtigste dingen op handwerkgebied. De moeilijkste patronen vond zij juist het mooiste. Ze was een echte, veelzijdige kunstenares wat dat betreft! Zij heeft me ook leren breien en haken en daar heb ik nog elke dag plezier van. Ik weet ook zeker dat zij graag een bezoekje had gebracht aan Creatief Oldambt, want ze was altijd in voor een nieuw project. In mijn hart draag ik de beurs ook elke keer aan haar op.

Maar het verhaal begon over spreuken en wat je daar dan allemaal mee kunt doen. Een voorbeeldje had ik al gegeven voor de verjaardag van mijn mams afgelopen week.


Zoals het vroeger ging, gaat het nu wel anders. De tijden veranderen en ook de uitingen van creativiteit. Julie Jackson begon te borduren uit frustratie over haar baas. Tegeltjeswijsheid met naald en draad, borduren voor bitches noemt ze het. Sommige vind ik grappig, andere minder, maar dat is - net als met creativiteit - smaakbepaald. Ze heeft een boek geschreven hierover, zie hier de link.

 
 

Wat een contrast met deze merklap! "Ik zal alle dagen zoet zijn"





Vroeger en nu, veel verschil, maar ook veel overeenkomsten. En daardoor tegenwoordig ook weer meer waardering voor allerlei spulletjes van vroeger. Nu heet het retro en is het ineens trendy. Zie hier een link met allerlei oude patronen, zulk soort schilderijtjes, stofjes etc. Herkenbaar voor mensen uit de vorige eeuw ;) Een spreuk die mij erg aanspreekt de laatste tijd en heel toepasselijk hiervoor: als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder......

Een spreuk hoef je niet met naald en draad vast te leggen, het kan ook met bijvoorbeeld verf en mooie lettertypes, al dan niet gemaakt met behulp van de computer en printer.

 
 


Ik ben gek op dat soort uitingen van creativiteit. Zowel ouderwets als nieuwerwets! Voor mij een teken, dat creativiteit van alle tijden is en daarom niet aan tijd gebonden.

Een toepasselijke modern muzieknummer hierbij is deze van Asaf Avidan: one day baby we'll be old and think about the stories that we could have told. (op en dag zijn we oud en denken na over de verhalen die we hadden kunnen vertellen).



En bij dat nummer denk ik dan direct: en nu heb ik nog tijd om avonturen te beleven waar ik later over na kan denken en over kan vertellen. Tot zover mijn zondagse overdenkingen. Tijd om naar buiten te gaan en avonturen te beleven!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen