donderdag 15 november 2012

Herfst of Sinterklaas?

Vandaag keek ik vanuit mijn werkkamer naar buiten. De zon scheen mooi op de bomen en alle herfstkleuren kwamen daarbij prachtig naar voren. Maar het was ook al zo koud, het had zelfs gevroren hier, dat er alweer ijs op de ruiten zat. In mijn ogen betekent Sinterklaas al winter, terwijl dat technisch gesproken niet zo is....

Nu ons mannetje weer elke dag trouw voor het Sinterklaasjournaal van Dieuwertje Blok zit, is het bij ons in huis toch meer Sinterklaas dan herfst. Dus ik wilde op zoek gaan naar creatieve ideeën met als thema Sinterklaas. Leuk detail om even te vertellen: voer maar eens in op google afbeeldingen de woorden "creatief" en "Sinterklaas" en jaja Creatief Oldambt komt boven drijven. Met dank aan deelnemer Digiscrap uit Borne! Die trouwens ook hele creatieve ideeën hebben over het thema Sinterklaas.


Sinterklaas is een inspiratie voor vele creatievelingen. Zo kwam ik op Freubelweb gehaakte varianten tegen:


Een hele leuke verzamelsite van allerlei creatieve uitspattingen overigens. Kijk maar eens op de website van Freubelweb, ook voor allerlei leuke dingen voor kerst.

Sinterklaas kun je natuurlijk ook breien:



Klik op deze link voor een overzicht van de patronen.

Sinterklaas van vilt, ook een mogelijkheid:


Via o.a. deze link zijn de pakketjes te verkrijgen.

Sinterklaas taart:



Sinterklaas cupcakes, dat kan ook nog:


of Sinterklaas bonbons


En zo zou ik nog uren door kunnen gaan. De beste man en zijn pieten zijn een ware inspiratiebron. Ik ben gek op de gedachte erachter en over de sfeer erom heen. Ik vond bijvoorbeeld ook de prachtigste etalages op internet:




En nostalgisch inpakpapier van Sinterklaas, wat trouwens ook heel veel mensen verzamelen. Op deze website bijvoorbeeld van sinterklaaspapiercollectioneur Madelein Duijvestijn, die al vanaf 1970 inpakpapier van Sinterklaas verzamelt. Ze geeft er zelfs lezingen over en heeft de trends bestudeerd. Zie ook het filmpje van een expositie van sinterklaaspapier in het Gorcums Museum. Mooi om te zien hoe dat papier in de loop van de tijd van uitstraling verandert.













Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen